Podpora vzdelávania a výchovy k ľudským právam na stredných odborných školách
Projekt Helsinského výboru mladým vznikol z túžby rozširovať hodnoty demokracie a tolerancie postavenej na úcte k ľudskej dôstojnosti medzi mladých ľudí na Slovensku. Vnímame nutnosť stavať mosty medzi rôznymi názormi a zmierňovať tak polarizáciu spoločnosti. V spoločnosti, ktorá nemá úctu k dôstojnosti iných ľudí totiž mier nie je možný. Práve mierové spolunažívanie sa nevyhnutne spája so vzdelávaním k ľudským právam a demokratickým hodnotám, pretože iba prostredníctvom rešpektovania práv druhej osoby vieme prekonávať naše rozdiely.
Projekt je zameraný na 7 stredných odborných škôl, na ktorých prebehnú 2 vzdelávacie podujatia formou interaktívnych workshopov. Práve tieto školy majú totiž vymedzený nepomerne menší čas v rámci vyučovacieho procesu na preberanie tém súvisiacich s demokraciou a ľudskými právami. Väčšina aktivít sa zameriava na gymnázia, a stredné odborné školy tak často nemôžu poskytnúť príležitosti svojim študentom na hlbšie vzdelanie sa v daných oblastiach.
Naším cieľom je vychovávať mládež k aktívnemu demokratickému občianstvu. Formou zážitkového interaktívneho vzdelávania chceme búrať predsudky a stereotypy, ktoré mnohokrát máme. Naviac iniciatíva vychádzala aj od samotných učiteľov, ktorí vnímali deficit vzdelávania v oblasti ľudských práv a demokracie a to najmä po dlhých mesiacoch pandémie, kedy študenti nemali veľa príležitostí diskutovať na dané témy.
Vybrané boli primárne „biele miesta“ – regióny a okresy, kde bolo pokrytie týchto tém minimálne, ba priam až absentovalo. Prostredníctvom workshopov a diskusií so študentmi chceme zároveň mapovať ľudskoprávne povedomie medzi stredoškolákmi v rôznych regiónoch Slovenska.
Vzdelávanie bude sprevádzané aj tvorbou učebných materiálov pre stredoškolských učiteľov a študentov. Pedagógom rovnako poskytneme možnosť zúčastniť sa na vzdelávacom podujatí, počas ktorého môžu nadobudnúť nové učiteľské zručnosti v oblasti interaktívneho vzdelávania o ľudských právach a demokracii. Výstupom projektu bude publikácia zaoberajúca sa mierou povedomia o ľudskoprávnych témach a vnímaním kvality demokracie medzi študentmi SOŠ.
Do realizácie workshopov sme sa rozhodli zapojiť aj vysokoškolských študentov, ktorí sú si vekovo blízki so žiakmi, a teda aj vedia lepšie porozumieť problémom, s ktorými sa títo mladí ľudia stretávajú. Zámerom je viesť podnetnú a konštruktívnu diskusiu s mladými, keďže mnohí zdieľajú pocit, že často nemajú priestor vyjadriť ich obavy a znepokojenie z aktuálnej spoločensko-politickej situácie.
Vnímame potrebu dávať väčší priestor mladým ľuďom vyjadriť sa, počúvať, čo ich trápi a aké problémy musia riešiť. Je nutné viesť s mladými diskusiu, pýtať sa na ich názory a vytvárať priestor, kde sa budú cítiť vypočutí. Napokon ako inak chceme budovať generáciu angažovaných ľudí, ktorým záleží na budúcnosti našej krajiny?
Projekt je uskutočnení v spolupráci s Ministerstvom spravodlivosti SR.
Stručná príručka pisateľov esejí, ktorá poradí študentovi ako esej štrukturalizovať, formulovať argument, či správne použiť citácie.
https://www.bisla.sk/prirucka_pre_pisatelov_eseji/prirucka_pre_pisatelov_eseji.pdf
Ak si neistý, či tvoje práva neboli náhodou porušené, určite ti na uľahčenie orientácie v zákonoch pomôže táto Príručka ľudských práv, ktorá pokrýva viaceré právne oblasti.
Nielen niekoľko voľne dostupných publikácií na rôzne témy, ale aj skvelé podcasty! Ak ťa zaujímajú témy ako kritické myslenie, rozvoj demokratickej spoločnosti alebo medziľudské konflikty, vypočuj si tieto zaujímavé voľne dostupné rozhovory.
Pokiaľ si rád prehĺbiš svoje poznatky videami, neváhaj, a pozri si niekoľko skutočne skvelých rozhovorov, či učebných materiálov na Youtube Bisla College!
https://www.youtube.com/watch?v=fI6fBxgEXWU
Cestou do školy, do fitka, či len tak popri varení, si môžeš vypočuť rozhovory na aktuálne témy, ktoré sa týkajú ľudských práv.
https://www.snslp.sk/vysledky/podcast/
Koľko vieš toho skutočne o ľudských právach? Tento zaujímavý krátky test ti prezradí tvoje vedomosti o ľudských právach v EÚ.
EN
Do you have time and would you like to test your human rights knowledge? Then try these few links!
https://www.un.org/en/academic-impact/unai-quiz-human-rights
https://quizizz.com/admin/quiz/5afb367a57663a001a370139/human-rights
Human Rights in 2 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=ew993Wdc0zo –
https://www.amnesty.org/en/latest/education/2015/05/10-best-human-rights-videos/
Do you like reading about inspiring people? These few stories about young human rights activists are definitely worth reading!
Slovník ľudských práv pozostávajúci s medzinárodných skratiek, právnych výňatkov zameraných na ľudské práva, konkrétnych článkov. Príručka môže pomôcť k lepšej orientácií, čo všeobecnému prehľadu.
https://www.olp.sk/wp-content/uploads/2020/09/SLOVNIK_LP.pdf
Vybrané texty k ľudským právam vhodné ako pre učiteľov, tak pre žiakov s vysvetlením vzniku, významu, charakteru a využitia ľudských práv. Konkrétne pojmy sú vysvetlené v spojitosti so známymi textami, článkami, dohodami, či historickými skutočnosťami.
https://helcom.sk/publikacie/kniha-ludskych-prav/
Rozpísané aktivity pre učiteľov spolu s ich cieľmi a rekonštrukciou, ktoré vedú k zlepšeniu vnímanie dôležitosti ľudských práv. Návod obsahuje detailnú organizáciu aktivít vhodné pre rôzne vekové kategórie.
Príručka kritické myslenie a informačná gramotnosť ponúka jasnú inštruktáž aktivít, určených predovšetkým starším študentom, na identifikáciu pojmov ako konšpirácia, dezinformácia, či kritické myslenie.
http://infokompas.stratpol.sk/wp-content/uploads/2018/02/InfoKompas.Brozura.pdf
Metodická príručka Kritické myslenie 2 obsahuje kroky vyučovania, aktivity, cvičenia, nabádanie k argumentácií, vysvetľovanie pojmov na ktorom základe si študenti osvoja pojmy v konkrétnych situáciách.
Pracovný list Čo s tým môžeme urobiť pozostáva z viacerých blokov, ktoré navigujú učiteľov jednotlivými aktivitami rozvíjať uvažovanie o ľudsko-právnej spoločnosti. Štruktúrou obsahuje rôznorodé úlohy, v rámci ktorých dochádza medzi interakciou študenta a učiteľa.
https://www.storiesthatmove.org/wp-content/uploads/2018/02/StM_pedagogicka-prirucka_LP5_SK.pdf
Jedinečný projekt Európskeho parlamentu Rovnocenní? – Ľudské práva vytvoril viac materiálov, od jednotlivých ukážkových príbehov, historických udalostí až po diskusné otázky. Primárne vytvorené pre učiteľov, ktorí môžu obsah distribuovať medzi žiakov ako učebný materiál.
Metodická príručka pre učiteľov ZŠ a SŠ slúži k uprednostňovaniu očakávaní, náplne a odozve hodín, zameraných na prehlbovanie poznatkov o ľudských právach, ich porušovaní a dennom užívaní.
Projekt Odhaľ a poraz dezinformácie vytvorený Európskou úniou ponúka materiály nielen pre učiteľov, ale aj pre študentov. Formou príkladov z online prostredia, ale aj interaktívnym aktivitami študenti analyzujú hodnovernosť rozdielnych informácií.
https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/spot-and-fight-disinformation_sk
Táto webová stránka poskytuje niekoľko tematicky oddelených aktivít a učebných materiálov. Pojmy ako demokracia, solidarita, migrácia či solidarita sú vysvetlené aj mladším ročníkom.
https://atlasofeuropeanvalues.eu/sk/materials.html
Niekoľko učebných materiálov sprostredkováva EÚ: https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials_sk?f%5B0%5D=topics_topics%3A6
Súčasťou projektu Helsinský výbor mladým bol aj prieskum o vnímaní tém demokracie a ľudských práv stredoškolákmi rovnako ako aj ich vedomosti
v daných oblastiach. Napriek značnému záujmu o politické správanie mladých ľudí na Slovensku sme zistili, že o ňom na základe doterajšieho výskumu máme prekvapivo málo poznatkov. Špeciálnu zmienku si zaslúži Rada mládeže Slovenska1, ktoré pravidelne monitoruje hodnoty mladých ľudí. Medzi ich hlavné poznatky patrí, že mladí nespochybňujú demokraciu ako takú, ale majú plytkú znalosť jej základných princípov. V praxi to znamená, že hoci formálne drvivá väčšina respondentov označuje demokraciu za najlepšie zriadenie, pri doplňujúcich otázkach o jej aspektoch o tom zdanlivo nie je taká presvedčená. Ako dokumentujú výskumy Inštitútu pre verejné otázky, tento trend možno badať na celej populácii. Hoci väčšina Sloveniek a Slovákov verí, že demokracia je najlepší politický systém, nadpolovičná väčšina ľudí zároveň verí, že krajina namiesto ľudských práv potrebuje disciplínu a poriadok. V sociologickom jazyku
sa tomu vraví „kognitivitívna dizonancia“, prípadne expresívnejšie „kognitívna havária“.
Naším cieľom bolo zistiť, aké rozsiahle sú tieto kognitívne havárie medzi žiačkami a žiakmi na
stredných školách v kontexte demokracie a ľudských práv. Uvážili sme, že v tomto procese
nie je dôležité zamerať sa „len“ na ich hodnotové nastavenie, ale zároveň aj na ich úroveň
vedomostí v dotknutých oblastiach. Jednoducho povedané, nezaujímalo nás „len“ to, či mladí
ľudia podporujú liberálnu demokraciu, ale chceli sme zistiť aj to, či vedia, čo liberálna
demokracia znamená. Takisto nás nezaujímalo „iba“ to, aký majú stredoškoláčky a
stredoškoláci vzťah k ľudským právam na teoretickej úrovni, no aj to, či ich konceptu rozumejú.
Výsledky prieskumu si môžete pozrieť tu.